6.3.2005: Hvad skal vi med elite?

Af Frank L

Danmarks Brydeforbund er netop klassificeret som udviklingsforbund under Team Danmark, hvilket betyder, at kravene fremover er langt større. Det er ikke blot forbundet, der skal oppe sig, det er i lige så høj grad klubberne, der skal tage et større ansvar for talentudviklingen. Danmarks Brydeforbund sætter derfor for øjeblikket fokus på elitebrydning. Men hvad skal vi egentlig med elitebrydning?

Eliteidræt giver oplevelser og erfaringer, udøverne kan anvende i videnssamfundet. I videnssamfundet vil langt det meste arbejde være specialiseret, men hvad så hvis ens specialviden ikke er efterspurgt? For at klare sig i videnssamfundet stiller det krav til at kunne analysere situationen; omstillingsevne over for skiftende krav og evnen til læring af nye specialer. Kompetencer, det traditionelle skolesystem ikke lærer eleverne. Eleverne bliver vænnet til at blive undervist i, hvad de skal gøre og i værste fald miste evnen til personlig udvikling. I skolesystemet er det regler, rammer og formelle krav, der styrer læringen. Lysten til at lære og omstille sig kan let forsvinde.

Bærende elementer i eliteidræt er målrettethed, motivation og disciplin/vedholdenhed. Udøveren finder motivationen til at lære nye teknikker eller forbedre sig fysisk gennem analyse af kampsituationer, hvor han indser, hvilke mangler han har for at opnå sine mål. Læringen af et nyt greb giver dermed mening for bryderen. Han vil være vedholdende, således at teknikken læres så godt, at den kan anvendes i kamp. Læreprocessen er individuel og ikke fokuseret mod et generelt læringsniveau, men mod perfektion. Bryderen vil opleve en stolthed og selvtillid, når hans personlig mål opnås, hvilket vil inspirere ham til at fortsætte læringen, så længe den giver resultat. For at nå store resultater skal bryderen mestre et område. Det kan være clinch, parterre eller yderside af en arm. I kamp vil han forsøge at komme i de situationer. Når omstændigheder ændres, må han omstille sig. Eksempelvis må parterrespecialisten omstille sig til de nye regler.

Skuespillere/musikere/idrætsudøvere, der fungerer på et højt niveau, mestrer alle et afgrænset område. Området for mestringen er ligegyldigt. Det afgørende er, at processen frem mod mestringen giver de kompetencer, der kræves for at skabe udvikling og for at bruge sig selv fuldt ud. Læringen, der er forbundet med at opnå perfektion inden for et selvvalgt område, udvikler den enkeltes personlighed. Han indser, at tingene kan lade sig gøre med rette motivation. I modgang indser han, at det er afgørende at være vedholdende. Han lærer at samarbejde med andre udøvere, lærere, trænere for at nå sine personlig mål. Han lærer at omstille sig til skiftende omstændigheder.

Inspiration til denne artikel er til dels hentet fra kronik i Politiken 7. dec. 2004 af Jørn Bjerre.
 
Klik her for at deltage i debatten.
Der er oprettet 1 indlæg.

[ Hjem ] [ Nyheder ] [ Resultater ] [ Forum ] [ Breddekonsulenten ] [ Klubber ]
[ Om Danmarks Brydeforbund ] [ Søgning ] [ Artikler ] [ Galleri ] [ Hvad er Brydning ] [ Links ]